Jeżeli już postanowiliśmy zmodyfikować nasz samochód i zwiększyć jego moc i moment obrotowy, to stajemy przed dylematem: czy zainstalować nowy program w sterowniku silnika (czyli popularny chip tuning), czy też postawić na dodatkowy zewnętrzny sterownik cyfrowy dopinany do wiązki samochodu (czyli tuning box lub power box). Każde z rozwiązań ma swoje zalety i wady i postanowimy je przybliżyć możliwie bezstronnie – jako że jesteśmy producentem zarówno programów tuningowych jak również power boxów do diesli i aut benzynowych.
Chip tuning – przeprogramowanie sterownika silnika
Modyfikacja polega na zmianie nastaw (map) sterownika silnika. Może być wykonana przez gniazdo diagnostyczne, bez fizycznej ingerencji w sterownik, albo w przypadku, gdy sterownik nie daje takiej możliwości – poprzez demontaż, otwarcie sterownika i podłączenie się do niego od środka i przeprogramowanie jego pamięci. W obydwu przypadkach efekt jest ten sam – nowe mapy powodują, że osiągi i parametry silnika ulegają zmianie.
Chip tuning zmienia następujące podstawowe parametry: ciśnienie doładowania turbosprężarki (o ile występuje – gdyż możliwy jest także chip tuning aut bez turbo), dawkę paliwa i/lub ciśnienie wtrysku paliwa, kąt zapłonu (benzynowe) / kąt wtrysku paliwa (diesle). W dalszej kolejności możliwe są bardziej finezyjne zmiany, jednak te trzy główne parametry (dawka paliwa, ciśnienie doładowania i moment zapłonu paliwa) decydują o absolutnej większości przyrostu osiągów.
Zalety chip tuningu – brak dodatkowych urządzeń, wpływ na wszystkie trzy główne parametry decydujące o osiągach, możliwość wykonania dodatkowych zmian takich jak ustawienie wolnych obrotów, dawki rozruchowej (startowej), wyłączenie DPF lub FAP, zmiana limiterów prędkości maksymalnej i obrotów.
Wady chip tuningu – w autach na gwarancji przy amatorsko wykonanym tuningu istnieje obawa, że autoryzowany serwis wykryje przeróbkę i odbierze gwarancję – szczególnie gdy auto ma zakłócenia pracy a chip nie został poprawnie napisany i dopasowany indywidualnie do auta. Nie ma możliwości szybkiego „wyjęcia” chipa i przywrócenia auta do stanu fabrycznego. Dodatkowo podczas przeglądu auta, jeżeli wykonywana będzie aktualizacja oprogramowania sterownika (a jest to dość częste) to może się zdarzyć, że modyfikacja zostanie skasowana, a samochód przywrócony do stanu fabrycznego. Chip tuning jest również niemożliwy do przełożenia do innego auta, nawet takiej samej marki i z takim samym silnikiem.
Power box – zewnętrzny sterownik tuningowy
Modyfikacja polega na zmianie parametrów odczytywanych przez czujniki samochodu tak, aby sterownik silnika wprowadził korektę ciśnienia doładowania i dawki (lub ciśnienia i pośrednio przez to – dawki) paliwa. Power box zmienia więc dwa parametry główne, a nie trzy, jak chip tuning. Niekiedy pośredni sposób zmiany parametrów nazywany jest „fałszowaniem wskazań” i przedstawiany jako dowód na wyższość bezpiecznego chip tuningu nad power boxami – ale z programistycznego punktu widzenia dla końcowego efektu jest to obojętne, czy nowe parametry są wpisane bezpośrednio w mapy, czy uzyskiwane w sposób pośredni – pod warunkiem, że są dobrze zaprogramowane. Power box ma swoje mapy korekt dwóch wymienionych wyżej parametrów i realizuje je stosownie do obciążenia i obrotów silnika, dokładnie tak samo jak robi to chip. Nie da się rozpoznać podczas jazdy, czy auto ma box czy chip, choć dobrze wykonany chip z racji modyfikacji jednego parametru więcej i szerszych możliwości wpływu na dawkę paliwa da silniejsze efekty (nieco wyższą moc i moment obrotowy).
Zalety power boxa – może być zdalnie włączany i wyłączany (za pomocą pilota, telefonu lub tabletu z Android, albo iPhone), można go przełożyć z samochodu do samochodu, nawet pomiędzy różnymi markami samochodów (choć potrzebna może być zmiana wiązki na dopasowaną do innej marki oraz zmiana map tuningowych w boxie). Tuning box można też zdemontować z samochodu przed autoryzowanym przeglądem i jest to dość proste ponieważ wiązki power boxa mają oryginalne fabryczne wtyczki i łatwo się wpinają i wypinają. Wiodący producenci mają video na swoich stronach, pokazujące instalację w poszczególnych modelach aut.
Wady power boxa – modyfikuje tylko dwa parametry główne z trzech (ciśnienie doładowania i dawkę paliwa) i nie jest w stanie wpływać na kąt wtrysku/kąt zapłonu. Ponadto z racji ograniczenia konstrukcyjnego samochodu nie jest w stanie wpływać w tak szerokim zakresie na dawkę paliwa jak chip tuning – więc osiągi na boxie będą mniejsze niż na chipie. Niekiedy jednak chip tuning konkretnego modelu jest niemożliwy lub niewykonalny i jedynym rozwiązaniem jest box do diesla.